نمونه سوالات برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران با جواب 1404
دانلود نمونه سوالات برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران با جواب با فرمت PDF
مجموعه نمونه سوالات برنامه درسی ملی با جواب برای قبولی در آزمون های آموزش و پرورش ارائه شده است. سوالات برنامه درسی ملی به همراه پاسخنامههای دقیق تهیه شدهاند تا داوطلبان را برای شرکت در آزمون آماده کنند.
نمونه سوالات برنامه درس ملی به صورت تستی (چهارگزینه ای) برای قبولی در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش و ضمن خدمت فرهنگیان مناسب هستند.
قسمتی از مهمترین نمونه سوالات برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران با جواب
سوال 1: کدام یک از اصول زیر در برنامه درسی ملی بر انعطافپذیری برنامهها تأکید میکند؟
الف) اصل جامعیت
ب) اصل انعطاف
ج) اصل یکپارچگی
د) اصل اعتبار
جواب: ب
سوال 2: در سند برنامه درسی ملی، شایستگی تفکر نقادانه در کدام حوزه کلان جای میگیرد؟
الف) علم
ب) عمل
ج) تعقل
د) اخلاق
جواب: ج
سوال 3: بر اساس برنامه درس ملی، مأموریت اصلی محور خانواده در فرآیند تربیت چیست؟
الف) جانشینی مدرسه در آموزش رسمی
ب) مشارکت فعال در ارزشیابی
ج) همافزایی با مدرسه در تربیت مستمر
د) محدود به حمایت مالی و معنوی
جواب: ج
سوال 4: در برنامه درسی ملی ایران، بخش مهارتی زبان خارجی بیشتر با کدام شایستگی پایه مرتبط است؟
الف) علم
ب) عمل
ج) تعقل
د) اخلاق
جواب: ب
سوال 5: منظور از اعتباربخشی پویا در ارزشیابی برنامههای درسی چیست؟
الف) تکرار آزمونهای استاندارد هر سال
ب) افزایش سختی آزمونها
ج) تثبیت نمرههای گذشته
د) بهروزرسانی مداوم معیارها براساس بازخورد
جواب: د
سوال 6: بر اساس چارچوب سند، کدام یک از موارد زیر جزو «زمینههای بومی و محلی» در طراحی محتوا نیست؟
الف) فرهنگ منطقهای
ب) نیاز بازار کار محلی
ج) تاریخ و جغرافیای محلی
د) استانداردهای بینالمللی
جواب: د
نمونه سوالات برنامه درس ملی با جواب
سوال 7: کدام اصل بیان میکند که برنامه درسی باید همه ابعاد یادگیری (شناختی، عاطفی، مهارتی) را پوشش دهد؟
الف) اصل جامعیت
ب) اصل یکپارچگی
ج) اصل تعادل
د) اصل اعتبار
جواب: الف
سوال 8: بر اساس برنامه درس ملی ایران، حذف تبعیض و «عدالت آموزشی» تحت کدام اصل قرار میگیرد؟
الف) اصل جامعیت
ب) اصل تعادل
ج) اصل اعتبار
د) اصل اهمیت مشارکت
جواب: الف
سوال 9: در سند برنامه درس ملی، «محتوا» به چه معناست؟
الف) کتابهای درسی رسمی
ب) یافتههای تخصصی اساتید
ج) تجربیات و فرصتهای یادگیری سازمانیافته
د) منابع کمکآموزشی غیررسمی
جواب: ج
سوال 10: در سند برنامه درس ملی، نقش معلم بهعنوان «مرجعیت علمی» تحت کدام اصل تأکید شده است؟
الف) اصل جامعیت
ب) اصل اعتبار
ج) اصل یکپارچگی
د) اصل انعطاف
جواب: ب
سوال 11: کدام گزینه معیاری برای «پیوند علم و ایمان» در برنامه درس ملی تلقی میشود؟
الف) افزایش ساعات درسی علوم انسانی
ب) گنجاندن مباحث فلسفی و اعتقادی در دروس علوم طبیعت
ج) تکیه بر معارف اسلامی در تمام حوزههای علمی
د) تفکیک کامل علوم دینی و تجربی
جواب: ج
سوال 12: «اصل تعادل» در توزیع زمان بین دروس به چه معناست؟
الف) تقسیم مساوی زمان بین دروس نظری و عملی
ب) تمرکز بیشتر روی دروس پایه
ج) حذف دروس غیرضروری
د) افزایش ساعات فعالیتهای ورزشی
جواب: الف
تست برنامه درس ملی با جواب رایگان
سوال 13: ساحت اخلاق در برنامه درسی ملی شامل کدام زیرساحت نیست؟
الف) عدالتورزی
ب) مسئولیتپذیری
ج) احترام به دیگران
د) خودباوری
جواب: د
سوال 14: کدام منظر در برنامه درس ملی بر ارتباط میانرشتهای تأکید دارد؟
الف) ساختاری
ب) کارکردی
ج) مفهومی
د) تاریخی
جواب: ب
سوال 15: بر اساس سند، «بازنگری دورهای» برنامه درسی چه هدفی دارد؟
الف) تغییر مداوم محتوای همه دروس
ب) افزایش مداوم بار درسی
ج) حفظ رویههای گذشته
د) بهروزرسانی اهداف براساس نیازهای جدید جامعه
جواب: د
سوال 16: در سند برنامه درس ملی، گنجاندن هوشهای چندگانه بیشترین ارتباط را با کدام عنصر دارد؟
الف) علم
ب) عمل
ج) تعقل
د) اخلاق
جواب: ب
سوال 17: اصل مشارکت ذینفعان در فرآیند طراحی برنامه درسی به معنای چیست؟
الف) حضور معلمان، مدیران، والدین و جامعه در برنامهریزی
ب) دخالت صرف اولیا
ج) تصمیمگیری انحصاری وزارت
د) ارائه نظر فقط در مرحله اجرا
جواب: الف
سوال 18: کدام یک از اهداف سند برنامه درسی ملی به شکوفایی استعدادهای درخشان اشاره دارد؟
الف) توسعه توانمندیهای عمومی
ب) تمرکز صرف بر علم و فناوری
ج) ایجاد فرصتهای ویژه برای رشد خلاقیت
د) حذف ارزیابیهای تکمیلی
جواب: ج
سوال 19: مفهوم یادگیری مادامالعمر در سند تحت چه عنوانی مطرح شده است؟
الف) شایستگی عمل
ب) شایستگی علم
ج) شایستگی تعقل
د) شایستگی یادگیری مداوم
جواب: د
سوال 20: در چارچوب برنامه درس ملی ایران، «سواد رسانهای» بیشتر در کدام بخش گنجانده شده است؟
الف) حوزه عمل
ب) حوزه تعقل
ج) حوزه علم
د) حوزه اخلاق
جواب: الف
سوال 21: در الگوی هدف گذاری برنامه درسی ملی چهار عرصه ارتباط دانش آموز کدام است؟
الف) ارتباط دانش آموز با خود - خدا - خلق - اخلاق
ب) ارتباط دانش آموز با خود - خدا - خلق - خلقت
ج) ارتباط دانش آموز با خدا - علم - عمل - اخلاق
د) ارتباط دانش آموز با خود - خلق - علم - عمل
جواب: ب
سوال 22: کدام گزینه جزو مبانی هستی شناختی برنامه درسی ملی است؟
الف) آفرینش انسان؛ هدفمند و در هماهنگی کامل با غایت هستی است
ب) جهان طبیعت در حال شدن و دگرگونی و حرکت مداوم است
ج) علم انسان مراتب و سطوح مختلف دارد
د) انسان دارای نیازهای گسترده و متنوعی است
جواب: ب
سوال 23: از نظر مبانی انسان شناختی برنامه درس ملی، موانع اصلی حرکت متعالی انسان کدام یک از موارد هستند؟
الف) نفس اماره - دنیا طلبی - جاه طلبی
ب) جاه طلبی - شیطان - دنیا طلبی
ج) نفس اماره - دنیا طلبی - شیطان
د) شیطان - نفس اماره - مقام طلبی
جواب: ج
با دانلود نمونه سوالات برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران با فرمت PDF و مطالعه آن ها ، آمادگی خود را برای آزمون های استخدامی و ضمن خدمت فرهنگیان به بالاترین سطح برسانید و بهترین نتایج را کسب کنید.